Beyoncé – störst på många plan


Blog / tisdag, januari 3rd, 2017

Första platsen för vem som sålt mest skivor blir svårare och svårare att nå varje år, artister levereras på löpande band som aldrig förr samtidigt som skivförsäljningen minskar tack vare tjänster som Spotify. Vi konsumenter föredrar att streama vår musik antingen gratis med lite reklam att stå ut med, eller till en ganska låg summa pengar som ger oss ett reklamfritt och obegränsat lyssnande. Artisterna slåss om att vara den bästa på marknaden och skapa nya sound. Det blir tufft att jämföra sig med de nya, unga talangerna men som erfaren artist har man ett försprång.

Växande industri

År 2016 växte den globala musikindustrin 5.9% jämfört med tidigare år, detta var den största tillväxten sedan IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) började hålla koll på marknaden år 1997. Dessa är de som ger ut resultatet för bästa album och låtar globalt sett och år 2016 var det ingen mindre än Beyoncé som tog hem första platsen, detta trots att Drake var den som blev utsedd till Årets Recording Artist redan i februari men då fanns inga siffror att tillgå. När dessa tillslut var räknade så blev det alltså Beyoncé som tillslut tog hem det hela med sitt album Lemonade. Detta sålde i 2.5 miljoner kopior, efter henne kom Adele med sina 2.4 miljoner sålda album, Drake som till en början såg ut att bli den artist som skulle lägga sig på första platsen hamnade i slutändan på en tredjeplats.

Fansen bestämmer

Dessa siffror är inte dåliga med tanke på hur man idag lyssnar på musik, för bara några år sedan kunde siffrorna vara de dubbla, men tack vare ankomsten av streaming tjänster behöver inte konsumenterna köpa albumen. Artisterna får så klart betalt av de tjänster som använder sig av deras musik, och även om dessa summor inte är jättestora så har artisterna inget val än att fortsätta samarbetet eftersom det är så som fansen vill lyssna på musiken. Detta har gjort att artisterna måste vända sig till andra källor för att kompensera upp den inkomst som går förlorad, förr räckte det med ett fantastiskt album, konserter och intäkterna från alla de fanprylar man fortfarande säljer på konserter. En hel del artister, inklusive Beyoncé, har valt att släppa produkter utanför artisteriet. Med hjälp av sitt namn säljer hon bland annat parfymer som hjälper till med inkomsterna.

Säljande duo

Har man ett känt namn är det lättare att sälja in sin produkt på marknaden, vem vill inte lukta som sin favoritartist? Men detta är inte det enda sätt om Beyoncé drar in sina pengar. Tillsammans med Lady Gaga är hon en av de artister som lyckats väva in produktplaceringar på ett väldigt icke subtilt sätt i sina musikvideos, något man annars är van att se i filmer. Här vävs de för det mesta in som en naturlig del i karaktärernas liv men ibland blir det tydligt på ett helt absurt sätt, detta är precis vad man kan se hos både Beyoncé och Lady Gaga. Tillsammans släppte denna oväntade duo musikvideo till Telephone där man snabbt ser en rad olika företagsnamn, man kan hoppas dessa två tjänade en hel hög med pengar för denna nästan 10 minuter långa musikvideo som innehåller självklar reklam för allt från Polaroid, Verizon och även dejting sajten Plenty of fish.

Dyra bilar

Ja det är kanske inte så konstigt att företagen väljer att betala dyra pengar för att synas i dessa stjärnors videos, bli förknippad med världskända namn är bra för försäljningen. Vilken kvinna ville inte helt plötsligt sitta i en Jaguar XK när man såg videon till Irreplaceble år 2006, eller en Rolls Royce Silver Cloud III från 1963 när man såg denna eleganta bil i hennes video till Partition 2014. Ja det är lätt att påverkas av det som artisterna visar upp i sina videos, även fast man är vuxen slutar man inte lockas av att kunna ha samma saker som dessa människor. Men hur skulle det vara om man själv fick chansen att spela in en musikvideo där produktplaceringar spelade en stor roll?

Min dröm

Min dröm

Ska jag drömma så skulle jag online designa min egen Tesla S som sedan fick materialisera sig bredvid mig, därefter skulle denna vackra bil få slingra sig upp för de otroliga bergen i Norge där Tesla faktiskt säljer väldigt bra, sedan skulle jag uppe i en fjällstuga framför en brasa där jag värmer upp med de olika casiospel som pokerstarscasino.com har att erbjuda för att sedan ta mig an utmanarna vid pokerbordet, någon sekund efter kastas in i en spännande final av World Series of Poker där jag självklart kammar hem storvinsten och sedan firar detta med en flaska Krug Clos du Mesnil. Jag antar att låten skulle heta något i stil med Dreams och sluta med att jag vaknade upp hemma där jag fortfarande kan nå denna dröm med hjälp av ett skickligt spel i pokern. Så länge företagen är villiga att investera i artisterna så är detta ett perfekt ställe för dem att hitta en alternativ inkomstkälla, så länge det finns fans så finns det också en marknad för de kända att sälja nästan vad de vill.