Diddy


Blog / måndag, mars 13th, 2017

Listan över några av de framgångsrikaste artisterna under 2016 fortsätter här och näst ut har vi Diddy, Puff Diddy eller P Diddy som han kallas. Hans verkligen namn är Sean Combs, född 1969 och gjort sig känd i artistvärlden som rappare men som idag är betydligt mer än bara en sångare. Numera är han också en låtskrivare, skådespelare, skivproducent och affärsman, men en rad lyckade projekt bakom sig.

Visst, Combs hade inte ett lika framgångsrikt 2016 som Taylor Swift hade, där hon drog in $250 miljoner under året. Combs fick nöja sig med $62 miljoner där majoriteten av inkomsten inte kom från musiken utan istället från de klädmärke han driver tillsammans med ett lukrativt sponsoravtal han har med Diaegos Circo vodka.

Vem är Diddy?

Vem är då personen bakom artistnamnet Diddy? Sean Combs föddes 1969 i Harlem men bodde i Mount Vernon, New York, under sin uppväxt. Hans start inom musikbranschen kom när han arbetade som en talangdirektör på skivmärket Uptown Records där han förblev fram tills han startade sitt egna skivmärke, Bad Boy Entertainment, under 1993. Fyra år senare släppte han sedan sitt första album, No Way Out, som sedan lanseringen har sålt platina hela sju gånger. Han följde upp detta album med ett nytt, två år senare som gick under namnet Forever tillsammans med The Saga Continues som släpptes 2001 och Press Play som kom 2006. Under 2009 startade Combs musikgruppen Diddy – Dirty Money där dom producerade det otroligt väl mottagna och prisbelönta albumet Last Train to Paris, som släpptes 2010.

Under sin musikkarriär har Combs hunnit med att vinna tre Grammy Awards tillsammans med två MTV Video Music Awards. Comes är idag god för omkring $750 miljoner, uppskattningsvis.

Karriär utanför musiken

Nu är det inte enbart musiken som Combs fokuserat på, då han även har ett klädesmärke, restauranger, involverad i ett vodkamärke där han får en procent av vinsten, delägare i ett tv-bolag samt delägare i dryckesföretaget Aquahydrate tillsammans med skådespelaren Mark Wahlberg.

Hans klart framgångsrikaste verksamhet är klädesmärket som han lanserade under 1998, ett märke som går under namnet Sean John. Under sitt arbete här har han vunnit en rad olika designpriser, men det har varit långt ifrån en problemfri verksamhet. Det uppdagades bland annat att fabriken där hans kläder producerades, bröt mot en rad av landets arbetslagar. Utöver detta gick det även rykten om att arbetarna tvingades genomgå kroppsvisitering och ofrivilliga graviditetstester samt att toaletterna var låsta och under strikt kontroll. Arbetarna var också tvungna att jobba övertid utan ersättning. Allt detta plus mer därtill rättades till av Combs som såg till att alla arbetare fick bättre förhållanden och framför allt högre löner samt betalt för övertid.

Detta var dock en av några av de gånger som varumärket varit i hetluften. Vid ett annat tillfälle beslöt sig en klädeskedja i USA att plocka bort Sean John jackor från sitt sortiment, då det visat sig att man använde päls från hundar i produkten. Enligt Combs egna utsago så var han helt omedveten att detta förekom men så fort han fick höra talas om det, stoppade han produktionen av plagget och återkallade det som skickats ut.